Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Articles de 2016


Us donem la benvinguda al nou curs, un moment on tot comença -o continua, depèn del punt de vista des del qual es miri-. Sigui com sigui, l’inici de curs sempre és un punt de partida i des del Servei i la regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles ens agrada compartir-lo amb vosaltres.

Al llarg del segon trimestre del curs passat el Servei d’Educació i pares i mares de les AMPA dels centres educatius de Banyoles hem estat treballant amb molta energia per programar les activitats de l’Eduquem en família, de les quals podreu gaudir durant el curs.

Comptarem amb la participació de Mª Jesús Comellas, Jordi Jubany, Carme Pujol i Ada Parellada. Alguns noms us sonaran més que d’altres, per això podeu consultar l’Espai Eduquem i ampliar la informació sobre els ponents i els temes que tractaran. En aquest espai trobareu la programació complerta i alguns enllaços d’interès.

Desitgem que us agradi i esperem la vostra assistència.

   

La Guia de recursos educatius arriba a la 16ª edició. Hi trobareu alguna proposta nova, com ara l’activitat que hem organitzat conjuntament amb el grup Cabosanroque, i alguns canvis per introduir petites millores en algunes activitats que ja fa temps que es fan i que funcionen molt bé. Podeu consultar-la en format digital a l’Espai Guia.

 

El divendres 2 de setembre, a 2/4 de 10 del matí al Museu Darder, en farem la presentació i us explicarem també alguns canvis pel que fa a l’organització. 

Les famílies que teniu infants escolaritzats a La Balca disposeu d’un espai on consultar la informació sobre el centre, com ara els menús, circulars informatives, fotografies, articles, etc. Per poder accedir a l’espai famílies d’una manera més ràpida, trobareu un baner a la pàgina d’inici del nostre blog que us hi envia directament.

La nostra proposta per aquest curs és animar-vos a participar de l’activitat educativa a través d’aquest blog, mitjançant comentaris, propostes, suggeriments, imatges, etc., alhora que us oferim poder disposar d’aquest espai per fer difusió d’aquelles activitats o informacions que vulgueu compartir amb totes les persones que ens segueixen.



L’educació és a la ciutat i a les nostres mans i tenim tot un curs per endavant per, entre tots, fer-la possible.


La ciutat promourà l’educació en la diversitat per la comprensió, la cooperació solidària internacional i la pau en el món. Una educació que combati qualsevol forma de discriminació. Afavorirà la llibertat d’expressió, la diversitat cultural i el diàleg en condicions d’igualtat. (Principi núm. 2 de la Carta de Ciutats Educadores.)

 

El Síndic de Greuges de Catalunya va presentar l’informe La segregació escolar a Catalunya (I): la gestió del procés d’admissió d’alumnat el passat mes de juliol. L’informe posa de manifest que en la darrera dècada els desequilibris en la composició dels centres no ha disminuït, en gran part degut a la manca de desenvolupament en polítiques per combatre aquest fenomen per part de l’administració pública competent, i n’analitza les causes que afecten de manera concreta al procés d’admissió d’alumnat: criteris, oferta i reserva de places, ràtios, etc.

L’informe comença amb una anàlisi de dades estadístiques. D’aquestes, i amb relació al municipi de Banyoles, cal destacar que entre els 50 municipis més grans de 10.000 habitants amb menys segregació escolar Banyoles es troba en la posició 13, amb un 0,16 de dissimilitud a primària i un 0,10 a secundària. Tot i això, es troba en 8è lloc entre els 20 municipis amb el percentatge d’alumnat estranger a primària més elevat, amb un 30,3%. D’aquestes dades es desprèn que a Banyoles s’està desenvolupant una adequada política activa per combatre la segregació escolar, tal com ho destaca l’informe:

 

 Des de la perspectiva de les bones pràctiques, és especialment interessant destacar que entre els municipis amb nivells de segregació més baixos hi ha municipis amb un elevat pes del fet migratori en què durant anys s’han desenvolupat amb més o menys intensitat polítiques actives de distribució equilibrada d’alumnat. És el cas, a primària o a secundària, de Manlleu, Olot, Torelló, Banyoles, Ripoll, Mataró o Vic, per posar-ne alguns exemples. (p.18)

Si tenim en compte aquesta informació, és evident que a Banyoles el desenvolupament del Pla d’Escolarització Extensiva (PEE), impulsat pel Servei d’Educació de l’ajuntament i utilitzat com a eina bàsica de planificació per a l’escolarització equilibrada, ha estat i és el pilar de l’èxit aconseguit en l’equitat social a les aules, i en evitar la guetització i la segregació escolar als centres educatius de la ciutat. L’aplicació del PEE en el procés d’admissió de l’alumnat des de P3 (i amb accions més concretes a l’etapa d’escola bressol, com és el cas del programa Vine a La Balca!) propicia un equilibri social a les aules al llarg de l’escolarització infantil i primària que repercuteix de manera positiva a l’educació secundària obligatòria.

La participació de tots els agents de la comunitat educativa fa possible articular la lluita contra la segregació escolar com a estratègia compartida a escala local. (p.75)
 
   

Per a portar a terme un pla d’aquestes característiques i amb aquesta envergadura, cal comptar amb la implicació de tota la comunitat educativa així com d’altres administracions i institucions i utilitzar de manera activa tots els instruments que estableix l’ordenament jurídic per combatre la segregació escolar: les comissions de garanties d’admissió, l’oficina municipal d’escolarització, la reserva de llocs escolars, la reducció i ampliació de places per grup i l’establiment d’àrees d’influència. 

En aquest aspecte, destacar que l’informe del Síndic recomana d’una banda la utilització activa d’aquests instruments de planificació educativa per part de les comissions de garanties d’admissió i de l’oficina municipal d’escolarització, com a dispositius bàsics per entendre l’escolarització equilibrada i, de l’altra, el foment d’una estratègia compartida a escala local, accions que a Banyoles ja s’estan portant a terme en el marc del PEE, amb uns resultats del tot satisfactoris.

 

    Les comissions de garanties d’admissió han de garantir la distribució equilibrada de l’alumnat escolaritzat fora de termini. (P.81)

Amb referència a l’admissió d’alumnat al llarg del curs -el que es coneix com matrícula viva- la incidència de les accions que es porten a terme en el marc del PEE és especialment important, tal com es dedueix d’algunes de les recomanacions que consten a l’informe del Síndic:

  • centralitzar la gestió de les sol·licituds fora de termini en les oficines municipals d’escolarització (p.76);
  • emprar les reduccions de ràtio i aplicar la reserva de places a tots nivells (p.84);
  • incorporar l’escolarització equilibrada com a criteri per decidir sobre les adscripcions entre centres (p.86). A Banyoles, l’equilibri aconseguit a primària ajuda en la planificació de l’adscripció de centre a secundària pel que fa al manteniment d’aquest equilibri;
  • tenir en compte la importància del treball previ i coordinat entre l’EAP, l’OME i altres dispositius per a la detecció de les necessitats educatives específiques (p.102), malgrat que la normativa no determina el paper que ha de tenir cada un dels agents que intervenen en el procés. El PEE de Banyoles inclou un protocol clar d’actuació en aquest aspecte;
  • la importància d’una bona utilització de l’instrument de reserva de places de necessitats educatives específiques ajustat al conjunt de la demanda escolar (p.108).
  • promoure l’ús de les reduccions de ràtio (...) per evitar la concentració de vacants i de matrícula fora de termini (p.126). El Departament d’Ensenyament estableix com a ràtio ideal 25 a infantil i 30 a l’ESO; a Banyoles ja fa alguns cursos que s’estableix una ràtio de 24 (enguany 23) a P3 i 28 a 1ESO. L’informe destaca que les reduccions de ràtio són un bon instrument per evitar que els centres amb una demanda més feble presentin places vacants després del procés ordinari de preinscripció on s’escolaritzi matrícula fora de termini, sovint amb necessitats educatives específiques (p.126)

Finalment, l’informe fa esment a l’atenció i acompanyament a les famílies, la idoneïtat de la informació que reben i com aquesta incideix en el seu imaginari social per entendre i acceptar les polítiques d’equitat que es porten a terme en el municipi. En aquest aspecte, cal que ens prenguem com un repte i alhora com un objectiu la recomanació del Síndic amb referència a la importància de donar una correcta informació a les famílies per tal de combatre prejudicis socials i amb la voluntat de fer pedagogia sobre les mesures polítiques d’escolarització equilibrada.

Cal conscienciar la població que combatre la segregació escolar és socialment prioritari i forma part de l’interès comú, i que pot entrar en col·lisió amb l’interès particular que té cada família que participa en el procés d’admissió d’alumnat. (p.128)

En el nostre cas, els reptes que hem d’afrontar són donar a conèixer a la ciutadania l’èxit del Pla d’Escolarització Extensiva i els beneficis, derivats de la funció cohesionadora i integradora, que la seva aplicació al territori comporta per a tota la comunitat; potenciar la consciència col·lectiva vers aquestes polítiques; i transmetre el compromís -que hem pres tots els agents i institucions que hi estem implicats- de treballar per l’equilibri social a les aules i evitar la segregació escolar, més enllà dels interessos individuals i sempre des d’una visió de ciutat.

Servei d’Educació
Agost 2016

Informe

Notícia al web del Síndic

 

 



De setembre a desembre de 2016 el Punt Òmnia Banyoles us ofereix un ampli ventall d’activitats formatives gratuïtes.

Podeu descarregar-vos el full informatiu amb tota la informació sobre els cursos i períodes d’inscripció.

Més informació:

Punt Òmnia Banyoles
De dilluns a divendres de 3 a 8 de la tarda.

972 580 741

 


   

El casal de la gent gran de Banyoles organitza un taller de manualitats destinat a avis i néts de 5 a 99 anys, al llarg del qual podran gaudir de tota una mostra d’idees plàstiques pràctiques.

El taller és gratuït i va a càrrec de Maria Tubert, de l‘Escola de Natura, i es durà a terme tots els dimecres de 5 a 7 de la tarda del 21 de setembre al 30 de novembre.

Les inscripcions són durant el mes de juliol i la primera setmana de setembre al casal.

 


El premi a l’Acció Magistral és una iniciativa de la FAD (Fundación de Ayuda contra la Drogadicción), la Comisión Española de Cooperación con la UNESCO y BBVA que té per objectiu donar a conèixer projectes educatius, realitzats per docents de centres d’educació infantil, primària i secundària de tot l’estat Espanyol, de promoció i transmissió de valors socials: solidaritat, tolerància, respecte, justícia, igualtat, etc.

Sis han estat en total els projectes seleccionats com a finalistes a Catalunya, entre els quals hi ha, en la categoria A, Educació Infantil i Primària, el projecte presentat per l’escola Can Puig de Banyoles Creaciència. En la mateixa categoria hi ha el projecte Tejiendo redes de l’escola Llar Lluís Mª Mestras d’Olot; a la categoria d’educació secundària han estat finalistes l’Institut Euclides de Pineda de Mar amb Vincles 2016 i l’Institut Montsià d’Amposta amb Préstamo domiciliario; i per últim, a la categoria especial de projectes en xarxa, el projecte de l’Institut Montilivi de Girona UAP 16 Cantata per la pau i Construir un jardí vertical de l’Escola Duran i Bas de Barcelona.

 


La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va presentar el passat mes de juliol la incorporació de vuit nous centres a la xarxa Innova FP, formada per 60 centres educatius de tot Catalunya que treballen en xarxa amb l’objectiu de col·laborar amb empreses i entitats per desenvolupar projectes que potenciïn la innovació i la transferència de coneixements.

Entre les diferents iniciatives i la diversitat de projectes, cal destacar els Projectes Solidaris els quals, amb la col·laboració de diverses ONG, porten a terme actuacions com ara la creació d’una escola professional al Senegal per part d’un grup d’alumnes i professors d’Edificació i Obra Civil.

A l’àrea de Girona, quatre instituts formen part de la xarxa InnovaFP: l’INS Josep Brugulat, de Banyoles; INS La Garrotxa, d´Olot; INS Montilivi i INS Narcís Xifra, de Girona.

 


La Guia de Recursos Educatius arribarà a la seva setzena edició al curs vinent. Es presentarà a la Sala d’Actes del Museu Darder el dia 2 de setembre a 2/4 de 10 del matí, i comptarà amb la participació de diverses entitats que participen en el programa i que exposaran les novetats pel curs vinent.

 Durant els darrers mesos s’ha estat realitzant un intens treball d’avaluació i planificació de la nova proposta amb les diferents àrees de l’Ajuntament, entitats i experts col·laboradors. La Guia és un recull de recursos educatius que s’ofereix a la ciutadania en general, amb l’objectiu de promoure la formació al llarg de tota la vida i promoure la ciència i la tecnologia, la cultura, la salut, la lectura, la convivència i el potencial educatiu que ens ofereix la ciutat i tots els seus elements.

Fins el mes de setembre no publicarem més notícies al blog d’educació.

Bon estiu!



Divendres passat dia 8 de juliol La Balca va acomiadar el curs i les famílies que tanquen etapa a l’escola bressol, amb una festa emotiva on grans i petits, l’AMiPA, l’equip educatiu i el Servei d’Educació de l’Ajuntament van recordar i agrair les vivències compartides. Va ésser una festa plena de jocs pels més petits, colors, gustos, emocions i música que ens va oferir La Banda Balca, formada per pares i mares de l’escola.

 El sorral nou de l’escola i els diversos ambients que s’han creat al pati van ésser l’escenari ideal per a aquesta gran festa en família. Gràcies a tots per fer-ho possible!



 

  


  


IX Nit d’Estels

 Divendres 5 d'agost, a les 9 de la nit al Puig de Sant Martirià.

 "Contes del cel i la lluna" a càrrec de Ferran Martí i posterior observació del cel d'estiu.

 Activitat organitzada per Astrobanyoles, agrupació d’astronomia i ciència del Pla de l’Estany, amb la col·laboració de la Biblioteca Pública de Banyoles.




Ahir dijous va tenir lloc a Barcelona una reunió internacional de Ciutats Orientadores, que va aplegar agents internacionals i locals d’organització públiques i privades de diversos països, interessats en l’àmbit de l’educació i l’orientació amb l’objectiu de contribuir a reduir l’abandonament escolar prematur i facilitar les transicions i definició d’itineraris educatius al llarg de la vida.

 Entre altres, es van presentar bones pràctiques d’Ajuntaments propers com ara  Badia del Vallès, Sabadell i Granollers i altres de les delegacions de Gràcies, Itàlia i Romania. Aquesta conferència és l’acte final del projecte Guiding Cities, aprovat en el marc del Programa Erasmus+ de la Comissió Europea.



Pàgina 7 de 20Primera   Anterior   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

     Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 19-20Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega