Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

La ciutat promourà l’educació en la diversitat per la comprensió, la cooperació solidària internacional i la pau en el món. Una educació que combati qualsevol forma de discriminació. Afavorirà la llibertat d’expressió, la diversitat cultural i el diàleg en condicions d’igualtat. (Principi núm. 2 de la Carta de Ciutats Educadores.)

 

El Síndic de Greuges de Catalunya va presentar l’informe La segregació escolar a Catalunya (I): la gestió del procés d’admissió d’alumnat el passat mes de juliol. L’informe posa de manifest que en la darrera dècada els desequilibris en la composició dels centres no ha disminuït, en gran part degut a la manca de desenvolupament en polítiques per combatre aquest fenomen per part de l’administració pública competent, i n’analitza les causes que afecten de manera concreta al procés d’admissió d’alumnat: criteris, oferta i reserva de places, ràtios, etc.

L’informe comença amb una anàlisi de dades estadístiques. D’aquestes, i amb relació al municipi de Banyoles, cal destacar que entre els 50 municipis més grans de 10.000 habitants amb menys segregació escolar Banyoles es troba en la posició 13, amb un 0,16 de dissimilitud a primària i un 0,10 a secundària. Tot i això, es troba en 8è lloc entre els 20 municipis amb el percentatge d’alumnat estranger a primària més elevat, amb un 30,3%. D’aquestes dades es desprèn que a Banyoles s’està desenvolupant una adequada política activa per combatre la segregació escolar, tal com ho destaca l’informe:

 

 Des de la perspectiva de les bones pràctiques, és especialment interessant destacar que entre els municipis amb nivells de segregació més baixos hi ha municipis amb un elevat pes del fet migratori en què durant anys s’han desenvolupat amb més o menys intensitat polítiques actives de distribució equilibrada d’alumnat. És el cas, a primària o a secundària, de Manlleu, Olot, Torelló, Banyoles, Ripoll, Mataró o Vic, per posar-ne alguns exemples. (p.18)

Si tenim en compte aquesta informació, és evident que a Banyoles el desenvolupament del Pla d’Escolarització Extensiva (PEE), impulsat pel Servei d’Educació de l’ajuntament i utilitzat com a eina bàsica de planificació per a l’escolarització equilibrada, ha estat i és el pilar de l’èxit aconseguit en l’equitat social a les aules, i en evitar la guetització i la segregació escolar als centres educatius de la ciutat. L’aplicació del PEE en el procés d’admissió de l’alumnat des de P3 (i amb accions més concretes a l’etapa d’escola bressol, com és el cas del programa Vine a La Balca!) propicia un equilibri social a les aules al llarg de l’escolarització infantil i primària que repercuteix de manera positiva a l’educació secundària obligatòria.

La participació de tots els agents de la comunitat educativa fa possible articular la lluita contra la segregació escolar com a estratègia compartida a escala local. (p.75)
 
   

Per a portar a terme un pla d’aquestes característiques i amb aquesta envergadura, cal comptar amb la implicació de tota la comunitat educativa així com d’altres administracions i institucions i utilitzar de manera activa tots els instruments que estableix l’ordenament jurídic per combatre la segregació escolar: les comissions de garanties d’admissió, l’oficina municipal d’escolarització, la reserva de llocs escolars, la reducció i ampliació de places per grup i l’establiment d’àrees d’influència. 

En aquest aspecte, destacar que l’informe del Síndic recomana d’una banda la utilització activa d’aquests instruments de planificació educativa per part de les comissions de garanties d’admissió i de l’oficina municipal d’escolarització, com a dispositius bàsics per entendre l’escolarització equilibrada i, de l’altra, el foment d’una estratègia compartida a escala local, accions que a Banyoles ja s’estan portant a terme en el marc del PEE, amb uns resultats del tot satisfactoris.

 

    Les comissions de garanties d’admissió han de garantir la distribució equilibrada de l’alumnat escolaritzat fora de termini. (P.81)

Amb referència a l’admissió d’alumnat al llarg del curs -el que es coneix com matrícula viva- la incidència de les accions que es porten a terme en el marc del PEE és especialment important, tal com es dedueix d’algunes de les recomanacions que consten a l’informe del Síndic:

  • centralitzar la gestió de les sol·licituds fora de termini en les oficines municipals d’escolarització (p.76);
  • emprar les reduccions de ràtio i aplicar la reserva de places a tots nivells (p.84);
  • incorporar l’escolarització equilibrada com a criteri per decidir sobre les adscripcions entre centres (p.86). A Banyoles, l’equilibri aconseguit a primària ajuda en la planificació de l’adscripció de centre a secundària pel que fa al manteniment d’aquest equilibri;
  • tenir en compte la importància del treball previ i coordinat entre l’EAP, l’OME i altres dispositius per a la detecció de les necessitats educatives específiques (p.102), malgrat que la normativa no determina el paper que ha de tenir cada un dels agents que intervenen en el procés. El PEE de Banyoles inclou un protocol clar d’actuació en aquest aspecte;
  • la importància d’una bona utilització de l’instrument de reserva de places de necessitats educatives específiques ajustat al conjunt de la demanda escolar (p.108).
  • promoure l’ús de les reduccions de ràtio (...) per evitar la concentració de vacants i de matrícula fora de termini (p.126). El Departament d’Ensenyament estableix com a ràtio ideal 25 a infantil i 30 a l’ESO; a Banyoles ja fa alguns cursos que s’estableix una ràtio de 24 (enguany 23) a P3 i 28 a 1ESO. L’informe destaca que les reduccions de ràtio són un bon instrument per evitar que els centres amb una demanda més feble presentin places vacants després del procés ordinari de preinscripció on s’escolaritzi matrícula fora de termini, sovint amb necessitats educatives específiques (p.126)

Finalment, l’informe fa esment a l’atenció i acompanyament a les famílies, la idoneïtat de la informació que reben i com aquesta incideix en el seu imaginari social per entendre i acceptar les polítiques d’equitat que es porten a terme en el municipi. En aquest aspecte, cal que ens prenguem com un repte i alhora com un objectiu la recomanació del Síndic amb referència a la importància de donar una correcta informació a les famílies per tal de combatre prejudicis socials i amb la voluntat de fer pedagogia sobre les mesures polítiques d’escolarització equilibrada.

Cal conscienciar la població que combatre la segregació escolar és socialment prioritari i forma part de l’interès comú, i que pot entrar en col·lisió amb l’interès particular que té cada família que participa en el procés d’admissió d’alumnat. (p.128)

En el nostre cas, els reptes que hem d’afrontar són donar a conèixer a la ciutadania l’èxit del Pla d’Escolarització Extensiva i els beneficis, derivats de la funció cohesionadora i integradora, que la seva aplicació al territori comporta per a tota la comunitat; potenciar la consciència col·lectiva vers aquestes polítiques; i transmetre el compromís -que hem pres tots els agents i institucions que hi estem implicats- de treballar per l’equilibri social a les aules i evitar la segregació escolar, més enllà dels interessos individuals i sempre des d’una visió de ciutat.

Servei d’Educació
Agost 2016

Informe

Notícia al web del Síndic

 

 


Valoració

Comentaris

Encara no hi ha comentaris, sigues el primer en comentar aquest article!

Fes un comentari

Nom (obligatori)

Correu electrònic (obligatori)

Imatge CAPTCHA
Entreu el codi de seguretat:

Calendari d'Activitats

     Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 19-20Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega