Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

En el marc del II Pla Estratègic de Serveis Socials de Catalunya 2020-2024, l’Ajuntament de Banyoles organitza una jornada de treball per encarar els reptes de futur en l’àmbit de l’atenció a les persones i com donar-hi resposta.

La sessió comptarà amb la presència de Fernando Fantova, expert en polítiques socials i serveis socials. “Reptes de futur de l’atenció a les persones: serveis socials, comunitat, polítiques integrades” és el tema de la conferència que ocuparà bona part de la jornada. Després, hi haurà una dinàmica de treball.

Dimarts 21 de setembre, a les 9 del matí a l’Auditori de l’Ateneu de Banyoles. La jornada finalitzarà a les 2 del migdia.

Programa de la jornada.

Us animem a participar-hi!


Aquest passat dilluns, 13 de setembre, ha començat un nou curs escolar. L’inici de curs és un moment clau d’incorporació de nou alumnat als centres educatius. Es tracta de famílies que han anat arribant al municipi al llarg dels mesos d’estiu, que venen a viure a la nostra ciutat i que formaran part de l’entramat de la comunitat educativa, augmentant-la i enriquint-la. Aquest estiu hem rebut més de 30 sol·licituds de plaça escolar, repartides entre educació infantil, primària i secundària obligatòria.

En el marc del Pla d’Escolarització Extensiva, a la ciutat de Banyoles i des dels inicis del Pla fa més de vint anys, una de les mesures que despleguem és un model orientat a reforçar la tasca d’acollida i orientació a totes les famílies que arriben al municipi i que sol·liciten plaça escolar pels seus infants. El model d’acollida consisteix en centralitzar totes les sol·licituds, tant fora de termini (durant l’estiu i fins a l’inici del curs escolar) com de matrícula viva (durant el curs escolar), a l’OME – Oficina Municipal d’Escolarització. Seguidament, es programa una entrevista amb una professional de l’Equip d’Atenció Psicopedagògica del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

                    

Aquesta entrevista esdevé un requisit indispensable abans de l’assignació. El fet de realitzar les entrevistes dins l’Ajuntament, a l’OME, facilita la ubicació de les famílies i els tràmits que han de fer quan arriben al municipi, com pot ser l’empadronament i la sol·licitud de plaça escolar. D’altra banda, l’entrevista té un doble objectiu: conèixer l’infant, la detecció de possibles necessitats educatives i l’orientació a la família en el procés d’escolarització fora de termini. La informació prèvia recollida durant l’entrevista facilita la tasca d’assignació a la comissió de garanties d’admissió, que es farà d’acord amb els criteris acordats garantint l’escolarització equilibrada.

L’informe del Síndic de Greuges “El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar” (2021) estableix com un dels cinc nivells d’intervenció dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar “La detecció de l’alumnat amb necessitats educatives específiques” i fa incidència en la importància dels sistemes d’informació municipal com un dels àmbits claus dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar (Síndic,2021:15), així com el paper de les OME amb relació a l’accés a la informació i acompanyament a les famílies (Síndic,2021:16). En el nostre cas, hem apostat per un model combinat OME (administració local) i EAP (administració educativa.)

En aquest sentit, un cop més cal remarcar la importància de la filosofia de treball en xarxa que recull el Pla d’Escolarització Extensiva i de les mesures que se’n deriven. Un benefici a curt i llarg termini per a la cohesió social i la convivència a la nostra ciutat.


El Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i els Ajuntaments de Banyoles i Porqueres durant el curs passat van signat l’impuls del Pla de Millora d’Oportunitats Educatives (PMOE) per reforçar el Pla Educatiu d’Entorn.

El Pla Educatiu d’Entorn Banyoles – Porqueres es va iniciar l’any 2005 amb la signatura d’un conveni a tres bandes amb els dos ajuntaments i la Generalitat de Catalunya. El Pla d’Entorn va néixer com a resposta al treball en xarxa existent a través del Pla d’Escolarització Extensiva i a les necessitats que plantejava l’acció educativa al voltant d’infants i joves del territori. El Pla d’Entorn tenia com a finalitat vincular el dins i el fora de l’escola, coordinar i impulsar accions educatives en els diferents àmbits de la vida dels infants i els joves.

Una de les accions del Pla Educatiu d’Entorn que han donat més fruit i han arrelat al territori són la Intervenció Socioeducativa als barris de Canaleta i Can Puig, iniciada l’any 2005 amb una important implicació de l’escola i l’Associació de Veïns de Canaleta que va portar l’any 2011 a l’adquisició d’un local per part de l’Ajuntament de Banyoles que actualment s’ha convertit en un dels Socioeducatius, coordinat per Serveis Socials.

També ha arrelat fortament al territori l’acció que el Pla Educatiu d’Entorn va iniciar amb el nom de Casals lingüístics i que va anar transformant en un model de lleure inclusiu, amb la participació de diferents activitats d’estiu, i que des de fa uns anys s’ha concretat amb el programa Lleure per a Tothom, que promou la igualtat d’oportunitats en l’accés a les activitats de lleure d’estiu.

El Pla Educatiu d’Entorn va estar en ple funcionament fins l’any 2010-2011. A partir d’aquest moment l’Ajuntament de Banyoles va prescindir de la figura de coordinació tècnica i posteriorment la Generalitat va disminuir significativament l’aportació de recursos econòmics. Amb aquest context el Pla Educatiu d’Entorn va veure disminuïda la seva capacitat d’acció i fins aquest curs ha anat mantenint com ha pogut les diferents accions que en formen part.

A partir del curs 2020-2021 el Departament d’Educació dona un nou impuls als Plans Educatius d’Entorn amb la implementació dels Programes de Millora de les Oportunitats Educatives (PMOE). Aquest programa ha aportat al territori una dotació de més de 60.000€ que es destinen principalment a la contractació d’un tècnic per a la dinamització del Pla d’Entorn, mesures per facilitar l’accés al lleure i per donar suport a l’estudi.

Anirem informant sobre com es desenvolupa al territori.

 

Més informació:

https://educacio.banyoles.cat/inici/id/8411/pla-educatiu-dentorn-banyoles-porqueres-treballem-per-la-cohesio-social-des-del-2004

http://xtec.gencat.cat/ca/comunitat/entorn_pee/

https://educacio.gencat.cat/ca/departament/linies-estrategiques/pla-millora-oportunitats-educatives/


La Balca ha obert de nou les portes a famílies i infants. Arrenca un nou curs amb il·lusió renovada.  

Apostar per l’educació de 0 a 3 anys és una de les millors inversions que pot fer una ciutat. Apostar pel desenvolupament de les persones durant la seva primera etapa vital és fonamental pel desplegament de les capacitats al llarg de la vida. Aquesta evidència científica està més que demostrada i és especialment significativa quan parlem d’infants en situació de vulnerabilitat.

També és una evidència demostrada que impulsar polítiques socials i educatives per facilitar l’accés a l’escola bressol és una inversió que contribueix a que la societat sigui menys desigual, promou l’eficàcia econòmica per al conjunt i per tant millor la convivència i el desenvolupament de la comunitat.

Que les famílies apostin, doncs, per l’escola bressol és una forma de contribuir al desenvolupament dels infants al llarg de la vida. I, per tant, és un deure de l’administració facilitar places suficients per a tots els infants i facilitats per accedir a aquesta experiència educativa.

 

Més informació:

https://educacio.banyoles.cat/inici/id/8408/invertir-en-letapa-0-3-anys-es-una-inversio-en-la-persona-i-en-el-conjunt-de-la-societat-i-alhora-es-una-inversio-economica-de-futur

http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/interview_with_professor_james_heckman_noted_scholar_and_no/

Diversos autors. Fundació Bofill. Dossiers.

https://diarieducacio.cat/educaciolocal/2021/02/14/xavier-martinez-celorrio-leducacio-infantil-es-el-major-actor-igualador-que-tenim/


L’Ajuntament de Banyoles i l’Oficina Jove Cal Drac han obert una nova convocatòria d’ajuts per al transport públic de joves estudiants de Banyoles.

Els ajuts tenen per objectiu facilitar i fomentar la utilització del transport públic entre el jovent de Banyoles que necessita desplaçar-se a Girona, Olot o Barcelona per cursar estudis acadèmics.

Les bases, requisits, la convocatòria i la sol·licitud ho trobareu aquí: https://banyoles.cat/ajuntament/serveis/joventut-1/ajudes-al-transport   

Les sol·licituds es poden presentar fins el 30 de setembre.


Hem escollit aquest article de Miguel Ángel Santos Guerra, que planteja unes reflexions entorn a l’inic del curs escolar.

Bona lectura i bon inici de curs!

“Mi credo para el nuevo curso”. M. A. Santos Guerra


L'INS Josep Brugulat participa des del 2013 en el projecte Bòlit Mentor del Centre d'Art Contemporani de Girona. L'objectiu d'aquest projecte, dirigit per un curador d'arts visuals que canvia cada curs, és establir una connexió entre els alumnes del batxillerat artístic i diferents artistes visuals que presenten un seguit de propostes de treball que selecciona un jurat expert. Durant tot el curs, els artistes treballen amb els alumnes en el mateix institut (a través de tallers, conferències i altres activitats) per tal de desenvolupar un projecte creatiu conjunt. Aquest projecte final culmina en una exposició amb un seguit d'activitats complementàries.

El curs passat els artistes que varen treballar amb els alumnes del Brugulat varen ser el col·lectiu Nyamnyam creat per l'Iñaki Alvarez i l'Ariadna Rodríguez. El producte final d'aquesta estada al centre ha estat el documental Triangle de Sol, que es pot veure el divendres 17 de setembre a les 20:00h a l'Auditori de l'Ateneu i el 20 de setembre a les 18:00h al Cinema Truffaut de Girona. A partir de diferents dinàmiques activades amb l'alumnat, el film explora les idees de domesticació, doma i assilvestrament com a mirall de formes de ser i estar al món.


Del 31 d’agost (a les 9h del matí) i fins el 3 de setembre (a les 2h del migdia) es pot presentar sol·licitud de preinscripció, via telemàtica, per a l’alumnat nou que vol accedir als ensenyaments d’idiomes impartits a les Escoles Oficials d’Idiomes. La presentació presencial de sol·licituds es pot fer el dia 3 de setembre de 2021 fins les 2h del migdia.

Accés a la “sol·licitud de preinscripció”

A l’EOI de Banyoles s’imparteixen cursos d’anglès (A1-C1) i de francès (A1-B1), de setembre a maig.

Novetats

El test de nivell d'anglès per a la preinscripció serà en línia.

Es poden consultar les noves bonificacions a www.eoibanyoles.cat

Per conèixer més bé l'escola s'ha organitzat una jornada de portes obertes el dia 7 de setembre a la tarda. A la pàgina inicial del web www.eoibanyoles.cat es pot trobar més informació sobre com assistir-hi.


Dilluns 21 de juny es va realitzar una sessió plenària del Consell Escolar Municipal (CEM) d’aquest curs, la primera que s’ha pogut dur a terme des que es va declarar l’estat d’emergència sanitària. La reunió es va poder fer presencial, al gimnàs de l’Institut Pla de l’Estany.

El plenari del CEM va coincidir amb el final de curs; es va aprovar la memòria del curs passat, es va parlar sobre els resultats de les preinscripcions i es van aprovar els dies de lliure disposició dels centres pel curs vinent, 2021-2022; també es van donar altres informacions, com la presentació de l’aplicació de l’Escola d’Adults, els projectes Eduquem en família i el Banyoles ets tu, que ha estat guardonat com a projecte d’innovació educativa.

Pel que fa al calendari escolar pel curs vinent, que us podeu descarregar des de l’apartat de Documents del blog, queda d’aquesta manera:

1 de setembre: inici de les activitats del professorat de tots els centres docents no universitaris.
13 de setembre: inici de les classes als ensenyaments obligatoris.
11 d’octubre: dia de lliure disposició.
25 d’octubre: festa Local.
7 de desembre: dia de lliure disposició.
23 de desembre 2021 a 7 de gener de 2022: vacances de Nadal.
25 de febrer: dia de lliure disposició.
17 de març: dia de lliure disposició a l’Escola Oficial d’Idiomes.
11 a 18 d’abril: vacances de Setmana Santa.
16 de maig: dia de lliure disposició (excepte a l’EOI.)
22 de juny: acaben les classes.

El plenari va finalitzar amb el comiat al director de l’institut Pla de l’Estany, Genís Barnosell, i la benvinguda a la nova directora, Cristina Saavedra.

Ens retrobem el mes de setembre!


A partir del dilluns 21 es poden formalitzar les preinscripcions als cursos que ofereix l'Aula d'adults del Pla de l'Estany. En el tríptic que us podeu descarregar aquí hi ha tota la informació sobre l'oferta formativa del centre.

La preinscripció es pot fer de manera telemàtica i presencial, i al setembre, del 2 la 9, caldrà confirmar la plaça obtinguda.

Per aquelles persones que no hagin fet la preinscripció, podran inscriure's del 13 al 17 de setembre, sempre i quan hi hagi plaça al curs que els interessa.

 

Pàgina 1 de 176Primera   Anterior   [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  Següent   Última   
Calendari d'Activitats

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega