Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Les ones gravitacionals: les noves missatgeres de l’Univers
A càrrec de la Dra. Alícia Sintes, Universitat de les Illes Balears.

L'astrofísica està vivint una època revolucionària: noves tècniques, instruments i teories estan proporcionant per primera vegada respostes coherents a les grans qüestions que la humanitat persegueix des de fa segles. Les ones gravitacionals, ondulacions en el teixit de l'espai-temps, són ara les noves missatgers que ens permetran obrir una nova finestra al cosmos que podrien revolucionar la compressió de l'Univers en què vivim.

Les primeres deteccions d'aquestes ones procedents de fusions de forats negres captades per LIGO el 2015 confirmaven una important predicció de la teoria de la relativitat general d'Albert Einstein de 1915. Dos anys més tard, l'observació simultània d'ones gravitacionals i radiació electromagnètica procedent de la fusió de dues estrelles de neutrons va marcar una altra fita científica.

En aquesta xerrada explicarem què són les ones gravitacionals, com es detecten, quina informació nova ens porten, i quin ha estat el paper que ha jugat el Grup de Física Gravitacional de la Universitat de les Illes Balears en les deteccions d'ones gravitacionals anunciades a dia d'avui.

Dra. Sintes Olives

Professora Titular d'Universitat en l'àrea de Física Teòrica a la Universitat de les Illes Balears (UIB). És a més, membre de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, Secretària de l'Institut d'Aplicacions Computacionals de Codi Comunitari (IAC3) de la UIB, editora de la revista científica Astroparticle Physics i membre de l'Institut Menorquí d'Estudis.

La Dra. Sintes és la investigadora principal de la col·laboració científica LIGO a la UIB, membre de consell de LIGO des de 2002 i del comitè executiu de GEO. La seva recerca se centra en l'astronomia d'ones gravitacionals.

Doctora en Física per la UIB, ha estat investigadora a l'Institut Max Planck de Física Gravitacional a Alemanya i assessora científica de l'Agència Espacial Europea.

Recentment ha estat guardonada amb el Premi Ramon Llull 2017 de el Govern de les Illes Balears i el Jaume II de Consell de Mallorca, entre altres premis, per la seva participació en el descobriment de les ones gravitacionals.

Dia: Dissabte 8 de maig de 2021
Lloc: Teatre Municipal de Banyoles
Hora: 19:00h
Degut a les normes COVID-19 l’aforament serà limitat. L’entrada és gratuïta i s’ha de treure a cultura.banyoles.cat

Es podrà seguir la conferència en directe des del web d’Astrobanyoles

Valoració

Comentaris

Encara no hi ha comentaris, sigues el primer en comentar aquest article!

Fes un comentari