Servei d'educació
Ajuntament de Banyoles
Servei d'educació - Ajuntament de Banyoles

Aquest passat dilluns, 13 de setembre, ha començat un nou curs escolar. L’inici de curs és un moment clau d’incorporació de nou alumnat als centres educatius. Es tracta de famílies que han anat arribant al municipi al llarg dels mesos d’estiu, que venen a viure a la nostra ciutat i que formaran part de l’entramat de la comunitat educativa, augmentant-la i enriquint-la. Aquest estiu hem rebut més de 30 sol·licituds de plaça escolar, repartides entre educació infantil, primària i secundària obligatòria.

En el marc del Pla d’Escolarització Extensiva, a la ciutat de Banyoles i des dels inicis del Pla fa més de vint anys, una de les mesures que despleguem és un model orientat a reforçar la tasca d’acollida i orientació a totes les famílies que arriben al municipi i que sol·liciten plaça escolar pels seus infants. El model d’acollida consisteix en centralitzar totes les sol·licituds, tant fora de termini (durant l’estiu i fins a l’inici del curs escolar) com de matrícula viva (durant el curs escolar), a l’OME – Oficina Municipal d’Escolarització. Seguidament, es programa una entrevista amb una professional de l’Equip d’Atenció Psicopedagògica del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

                    

Aquesta entrevista esdevé un requisit indispensable abans de l’assignació. El fet de realitzar les entrevistes dins l’Ajuntament, a l’OME, facilita la ubicació de les famílies i els tràmits que han de fer quan arriben al municipi, com pot ser l’empadronament i la sol·licitud de plaça escolar. D’altra banda, l’entrevista té un doble objectiu: conèixer l’infant, la detecció de possibles necessitats educatives i l’orientació a la família en el procés d’escolarització fora de termini. La informació prèvia recollida durant l’entrevista facilita la tasca d’assignació a la comissió de garanties d’admissió, que es farà d’acord amb els criteris acordats garantint l’escolarització equilibrada.

L’informe del Síndic de Greuges “El paper dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar” (2021) estableix com un dels cinc nivells d’intervenció dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar “La detecció de l’alumnat amb necessitats educatives específiques” i fa incidència en la importància dels sistemes d’informació municipal com un dels àmbits claus dels ajuntaments en la lluita contra la segregació escolar (Síndic,2021:15), així com el paper de les OME amb relació a l’accés a la informació i acompanyament a les famílies (Síndic,2021:16). En el nostre cas, hem apostat per un model combinat OME (administració local) i EAP (administració educativa.)

En aquest sentit, un cop més cal remarcar la importància de la filosofia de treball en xarxa que recull el Pla d’Escolarització Extensiva i de les mesures que se’n deriven. Un benefici a curt i llarg termini per a la cohesió social i la convivència a la nostra ciutat.

Valoració

Comentaris

Encara no hi ha comentaris, sigues el primer en comentar aquest article!

Fes un comentari

Nom (obligatori)

Correu electrònic (obligatori)

Imatge CAPTCHA
Entreu el codi de seguretat:

Cliqueu per obrir el Glossari de sigles

 

 

Documents
 Titol 
Calendari escolar 2021-2022Descarrega
CARTA DE CIUTATS EDUCADORESDescarrega
Infografia protocol COVID - Què fer?Descarrega
PLÀNOL ZONIFICACIÓ 2017Descarrega
Preguntes freqüents sobre el Pla d'Escolarització ExtensivaDescarrega