Ideari i funcionament

 

Centre integral

Des del seu origen La Balca és un centre integral que ofereix diferents serveis d’atenció i suport a la infància i la família, des d’una vessant educativa, psicosocial i de salut. A més del servei principal d’escola bressol, també ofereix altres espais on la participació i la construcció conjunta de coneixement entre famílies i equip educatiu és fonamental.

 

La Balca i les persones

La Balca ha estat pensada fonamentalment com un espai per ser i un espai per acollir i créixer. Totes les persones que en formem part, volem que La Balca sigui un lloc acollidor per a tots i totes, infants, famílies, equip educatiu i Servei d’Educació de l’Ajuntament, on cadascú es pugui manifestar amb tota la seva essència i entre tots teixim les complicitats necessàries per a créixer i construir el projecte educatiu. A La Balca, tots i totes aprenem.

 

L’infant construeix el seu aprenentatge

Veiem l’infant com una persona en una etapa de canvi i transformació vital, que ell mateix crea la seva individualitat i personalitat i construeix de manera activa el seu coneixement i aprenentatge.

                

 

El paper de l’educadora

Com a educadores, acompanyem l’infant en el seu procés de creixement i també a les famílies, des del respecte pel seu impuls vital i per la vivència interior de cadascú. De cara als infants és fonamental que adquirim un coneixement profund sobre el seu desenvolupament i una consciència plena en l’acompanyament que fem i la relació que construïm amb cadascun d’ells. Amb les famílies, volem generar complicitats, confiança i establir una relació propera i respectuosa que afavoreixi el desenvolupament positiu de totes les persones i les nostres relacions. 

 

Participació de la família

Per a nosaltres la participació de la família és fonamental. Des de La Balca obrim de moltes maneres la possibilitat que les famílies participin de la vida de l’escola compartint experiències amb els infants. Un dels trets d’identitat de La Balca és teixir una xarxa de relacions significatives i de complicitat que promoguin la connexió entre les persones i la implicació de tots i totes en un projecte comú.

 

Joc i moviment

Entenem el joc i el moviment com unes eines vitals pels infants i fonts indispensables de plaer. Mentre juga i es mou l’infant gaudeix de presència plena, descobreix el món i aprèn. Com deia Piaget, “els infants no juguen per aprendre, aprenen perquè juguen”. D’aquí la importància que els equips educatius coneguem profundament les etapes de desenvolupament dels infants per acompanyar-los en les seves necessitats autèntiques. 

       

 

Educació i emocions

L’educació està estretament lligada a les emocions. Com a equip educatiu entenem l’educació emocional com un procés educatiu que té com a objectiu el desenvolupament de competències emocionals. Les aportacions de la neurociència, les investigacions sobre l’autoestima i l’ecologia emocional ens aporten coneixements per ajudar l’infant a posar unes bones bases en aquest procés que comença en aquesta etapa i anirà desenvolupant al llarg de tota la vida.

 

Educació i natura

El contacte amb la natura és una necessitat biològica de les persones, i especialment dels infants. A La Balca disposem d’un espai exterior que hem potenciat per acostar-lo a la natura amb l’objectiu que estimuli la capacitat d’exploració, el llenguatge, la motricitat, la imaginació i la creativitat, el joc lliure, la resolució de conflictes, el vincle entre els infants i la connexió amb el món.

              

 

Hàbits i autonomia

A La Balca potenciem l’adquisició d’hàbits diaris de cura personal i de l’entorn, i el desplegament de l’autonomia tot proporcionant espais segurs i condicions afectives que generin confiança i seguretat.

 

Espais i materials a mida dels infants

Els diferents espais de l’escola són oportunitats d’aprenentatge. Estan pensats per ser acollidors, a mida dels infants i perquè els estimulin i les seves interaccions, d’una forma respectuosa afavorint la cura i el benestar de totes les persones. L’organització dels espais i la selecció de materials no és només una qüestió estètica sinó una declaració més de com entenem l’educació a La Balca.

                  

 

Obertura a l’entorn

Som una escola oberta i implicada amb l’entorn social, cultural i educatiu de la ciutat. Considerem imprescindible la cooperació i la connexió amb els diferents recursos per donar la millor resposta possible a les necessitats dels infants, de les famílies i del municipi.

 

Aquests són els nostres trets d'identitat.